Värna om vårt handarbetsarv!!!

Har ett tag nu sett en växande trend att beställa billigt garn från utlandet. Det är exotiskt, kanske billigare och smidigt. Jag har själv aldrig beställt garn på nätet överhuvudtaget då jag är en klämmare;)! Jag måste klappa, klämma, lukta och se för hela upplevelsen med garnet för mig är just detta… en helhets upplevelse där jag använder alla mina sinnen… (ok, jag smakar inte på garnet och det talar inte till mig;)!)

Just nu gör jag praktik i en garnbutik, min LYS, och fick äran att följa med min handledare på garnmässan i Örebro. Väldigt spännande men också en sorglig insikt. Jag fick veta att många garnbutiker har fått lägga ner pga. att de inte kan konkurera med internet och utlandet. Om butiken inte har en webshop är risken ännu större att de får slå igen.

Jag tänker mig att många med mig gillar att gå in till sin LYS och är lite tjenis med sin butiksägare. Tänk om det inte skulle finnas kvar… Tänk om man du inte kunde välja att köpa garn själv, direkt på plats för att möjligheten inte finns kvar. Jag vet inte vad jag skulle göra då. Självklart kan det uppstå en viss problematik om man har långt till sin ”närmsta” LYS.

Jag skulle bara önska att alla handarbeterskor och handarbetare av alla de slag tänker lite extra på sina LYS-ägare och faktiskt talar om för ägare vad deras butik betyder för dig och värna om den möjlighet vi än så länge kan njuta av.

Må våra LYS:er aldrig försvinna!

//Malin 


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

M@il:

Blogg:

Kommentar:

Trackback